مجید حاتمی: تداخل وظایف و حوزه اختیارات تعریف نشده کار دست تیم ملی کشتی آ‌زاد داد و عجیب‌ترین تصمیمات در مورد چگونگی انتخاب اعضای تیم گرفته شد.

نتایج اخیر ملی‌پوشان تیم ملی کشتی آزاد کشورمان و کسب عنوان هفتمی جهان، برای دوستداران و علاقه‌مندان بی‌شمار کشتی قابل تحمل نیست و امروز در هر محفلی، کارشناسان و مردم به نقد و تحلیل دلایل شکست تیم ملی می‌پردازند.

بدون شک وجه اشتراک تمام انتقادها از سوی موافقان و مخالفان، متوجه حوزه فنی فدراسیون کشتی است.

 جایی که کانون اتخاذ مهمترین تصمیمات فنی کشتی آزاد و فرنگی است و برنامه‌ریزی‌های کلان کشتی ایران از منظر فنی بر عهده این حوزه است. حوزه‌ای که هنوز در کشتی ایران تعریف نشده و هیچ ساختار قانونمندی ندارد. مناصب و سمت‌های ریزودرشت تحت عناوین و القاب متفاوتی چون مدیر تیم‌های ملی، رئیس کمیته فنی، رئیس سازمان تیم‌های ملی، سرمربی، مدیر فنی و... که هیچ وقت در کشتی ما به درستی تعریف و حتی تفسیر نشده است.

 فدراسیون کشتی که در 5 سال گذشته 3 رئیس کاملاً متفاوت با دیدگاه‌های متضاد تجربه کرده است، حالا در حالی ضعیف‌ترین نتیجه سال‌های اخیر را در مسابقات جهانی کسب می‌کند که به اذعان اکثر کارشناسان، در مهره‌چینی فنی و تعیین ساختار صحیح در تیم ملی کشتی آزاد دچار اشتباه شده است.

 محمدرضا یزدانی‌خرم، رئیس فدراسیون کشتی از اولین روزهای حضورش پشت میز مدیریت ورزش اول کشور، سعی کرد در وهله نخست با اتخاذ سنجیده‌ترین تصمیم، به نحوی از مهره‌های سرشناس و قهرمانان صاحب‌نام کشتی استفاده کند تا اقبال عمومی را به همراه داشته باشد.

توقف پشت‌ نام منصور برزگر و اعطای کلان‌ترین سمت فنی به منصور مهدیزاده و بهره‌مندی از یک کمیته کم‌نقش به عنوان کمیته فنی که قهرمانان صاحب‌نام جهان و المپیک را در برداشت، اگرچه ظاهراً عمل به ابلاغ و حکم رئیس سازمان تربیت‌بدنی بود اما هیچ وقت ثمر بخش واقع نشد و منشاء بروز اختلافات خاموش، تصمیم‌گیری‌های غلط و نهایتاً شکست تیم ملی کشتی آزاد شد.

 ولی حتی اوضاع کشتی از این هم وخیم‌تر بود، چراکه منصور برزگر نیز ضلع سومی را به هندسه کشتی افزود و سعی کرد تا علیرضا حیدری را به عنوان قاعده مثلث قائم‌الزاویه کشتی آزاد معرفی کند. مثلثی که اگرچه علیرضا حیدری، کاپیتان اسبق و خوشنام تیم ملی را درون خود داشت اما فراموش نکنید که 2 ضلع عمود بر هم به نام‌های برزگر و مهدیزاده را نیز شامل می‌شد.

 شاید تصور این موضوع عجیب باشد اما واقعاً 3 تفکر از 3 نسل کشتی با تصمیم محمدرضا یزدانی‌خرم در عرض یکدیگر قرار گرفتند، 3 نسل از کشتی ما که بیشترین اختلاف سلیقه و نظر را میان خود احساس می‌کردند و فدراسیون کشتی نیز خیلی تلاش کرد که این چندگانگی، جرقه‌ای برای اختلافات ریشه‌دار نشود.

مقایسه کشتی ما با سایر کشورهای دنیا نشان می‌داد که اعطای اختیارات آن هم با این سبک و سیاق و بهره‌مندی از 3 تفکر کاملاً متفاوت، چه عواقبی به دنبال دارد.

 روس‌ها سال‌هاست که با خانه‌نشینی شاهمرادوف، تمام امور را به جامبولات تدیف سپرده‌اند و نزدیک 6 سال است که فقط او در مورد مسائل فنی تیم ملی کشتی آزاد روسیه تصمیم می‌گیرد و شاهمرادوف فقط می‌تواند یک مشاور باتجربه برای میخائیل میاشویلی، رئیس فدراسیون کشتی روسیه باشد.

 آنها حتی به سلان اندیف، قهرمان باسابقه سنگین‌وزن کشتی این کشور هم سمتی در حوزه فنی ندادند و فقط از او به عنوان یک مشاور، استفاده می‌کنند البته تا جایی که خللی در حوزه مسئولیت سرمربی تیم ملی این کشور ایجاد نشود.

ولی متاسفانه در کشتی ما همه چیز برعکس روس‌ها، به عنوان ابرقدرت بلامنازع کشتی جهان است. یزدانی‌خرم ابتدا منصور مهدیزاده را در رأس حدود 51 قهرمان جهان و المپیک به عنوان رئیس کمیته فنی گماشت.

کمیته‌ای که قرار بود حرف اول را در مورد مسائل فنی بزند. همزمان با این انتصاب منصور برزگر مهره شماره 2 و شاید برگ برنده آن روزهای یزدانی‌خرم، حکم انتصاب گرفت و در جایگاه مدیریت تیم ملی کشتی آزاد مشغول به کار شد و از همان روزهای اول مشخص نبود که برزگر بر تصمیمات کمیته فنی مدیریت خواهد کرد و یا نظارت، اما دیری نپایید که با پیشنهاد منصور برزگر، علیرضا حیدری قهرمان نامدار تیم ملی بدون حتی یک روز سابقه مربیگری به عنوان سرمربی تیم ملی منصوب شد.

انتصابی که شاید هیچ قدرت و حوزه فعالیتی برایش باقی نمانده بود و ظاهراً حیدری باید بدون دخالت در تصمیمات فنی که کمیته فنی اتخاذ می‌کند و منصور برزگر آنها را مدیریت خواهد کرد، فقط تمرین دادن کشتی‌گیران را برعهده بگیرد.

 تداخل وظایف و حوزه اختیارات تعریف نشده کار دست تیم ملی کشتی آ‌زاد داد و عجیب‌ترین تصمیمات در مورد چگونگی انتخاب اعضای تیم گرفته شد.

 مسابقات انتخابی که نه تنها وجهه قانونی نداشت، بلکه عامل زمان را از سرمربی تیم ملی گرفت و علاوه بر این، نبود اجماع و توافق این 3 تفکر از 3 نسل مختلف کشتی باعث شد تا تیم ایران در طول سال گذشته بزرگترین غایب تورنمنت‌های طرازاول کشتی جهان باشد و خاموش و بی‌صدا از کاروان پرسرعت کشتی دنیا عقب بماند.

برزگر: اگر فدراسیون بخواهد، استعفا می‌دهم

مدیر فنی تیم‌های ملی کشتی آزاد گفت : در صورت تمایل فدراسیون کشتی به کناره‌گیری و استعفای من، حتما این کار را خواهم کرد.

 منصور برزگر افزود : اگر فدراسیون کشتی به این نتیجه رسیده که جدایی من از پیکره کشتی آزاد به سود این رشته است، استعفای خود را تقدیم‌ رئیس فدراسیون می‌کنم.

وی در مورد علت نتایج ضعیف تیم ملی کشتی آزاد در رقابت‌های جهانی ۲۰۰۷ باکو گفت: شکست جزیی از ورزش است. من نمی‌دانم چرا این موضوع را آنقدر بزرگ جلوه می‌دهند.

وی گفت: به نظر من اتفاق خاصی رخ نداده است.تیم ملی کشتی آزاد نتوانست در رقابت‌های جهانی ۲۰۰۷باکو مثل سال گذشته موفق عمل کند، این موضوع آن قدر بزرگ نبود که رسانه‌های گروهی به‌آن دامن زدند.

برزگر در مورد استفاده نکردن از یاسر خالپور به جای تقی داداشی در وزن ۵۵کیلوگرم در رقابت‌های جهانی ۲۰۰۷باکو گفت: او برای حضور در این مسابقات بسیار جوان و کم‌تجربه بود.

 وی درخصوص سعید ابراهیمی گفت: ابراهیمی باتوجه به اینکه از قرعه‌مناسبی برخوردار بود، توانست با تکیه بر توانمندی‌های خود به فینال وزن ۹۶کیلوگرم راه یابد.

 وی تاکید کرد : نباید بیشتر به این موضوع دامن زده شود. به جای اینکه اصحاب رسانه هدف‌دار با این موضوع برخورد کنند باید به صورت کارشناسانه دلایل شکست تیم ملی کشتی آزاد کشورمان را درمسابقات جهانی ۲۰۰۷ باکو بررسی کنند.

 برزگر در پایان خاطرنشان کرد:هدف اصلی تیم ملی کشتی آزاد حضوری قدرتمند و با صلابت در بازی‌های المپیک ۲۰۰۸پکن است، به همین منظور چه من باشم و چه نباشم تمام دست اندرکاران کشتی کشور برای رسیدن به این مهم باید از تمام توانمندی‌های خودشان به بهترین نحو ممکن استفاده کنند.

منصور برزگر هنگام بازگشت از رقابت‌های باکو به خبرنگاران شدیدا معترض شد. وی زمانی‌که وارد فرودگاه شد با صدایی بلند به خبرنگاران حاضر گفت: تیم ملی کشتی آزاد چوب ندانم کاری‌های شما خبرنگاران را می‌خورد.

 منصور مهدیزاده نیز تاکید کرد: کمیته فنی تا به حال وظایفش را انجام داده و در تمام جلسات تمرینی، نماینده کمیته فنی حضور داشت و گزارش خود را به صورت مکتوب ارائه می‌داد. هر کس که مسئولیتی دارد، باید اختیاراتی هم به او داده شود اما در برخی موارد نمی‌گذاشتند مطالبی را به طور جدی گوشزد کنیم. در واقع همه مسائل به مدیریت تیم‌های ملی ختم می‌شد و حتما کمبودی بوده که این نتایج رقم خورده است.

 وی ادامه داد: برخی‌ می‌گویند، مهدیزاده متعلق به دهه 60 یا برزگر متعلق به دهه 70 است. من آدم دیکتاتوری نیستم که بگویم حتما باید باشم، اگر آدم‌هایی هستند که می‌توانند این کار را بهتر انجام دهند، می‌روم. تا اینجای کار جوابگوی مسائل هستم و به نظرات مردم هم احترام می‌گذارم. از این پس نیز اصراری به ماندن ندارم و تصمیم‌گیری با مسئول فدراسیون است که راسا تصمیم‌گیری می‌کند.

 در حاشیه این مراسم نیز علیرضا حیدری از گفت و گو با خبرنگاران امتناع کرد. عارف ربطی دبیر فدراسیون کشتی نیز در گفت و گو با خبرنگاران گفت : اگر مشخص شود که کادر فنی تیم ملی کشتی آزاد و حتی مدیر فنی تیم‌های ملی در ناکامی تیم ملی کشتی آزاد در جهانی ۲۰۰۷باکو مقصر بوده‌اند بدون شک این کادر تغییر خواهد کرد.

کد خبر 32483

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کشتی و وزنه‌برداری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز